Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

A kipufogó rendszerek ellenőrzése

VAOL - 2020. 08. 05. 06:58:17
A kipufogó rendszerek ellenőrzése

A kipufogó rendszer ugyan nem tartozik a legsűrűbben meghibásodó alkatrészek közé, egy új autón a kipufogó átlag 4 – 6 év távlatában kezd el meghibásodni, de egy garázsban tartott személygépkocsi kipufogó rendszere akár 8 évig vagy még tovább is bírja. Már amennyiben nem figyelmetlenségből kifolyó mechanikai sérülés az, ami a meghibásodást okozza, ez pedig az autó 1 hónapos korában is előfordulhat.

Amennyiben a meghibásodás az idő mulásával következik be, az szinte biztosan korrózió fogja okozni, így hát amennyiben az autónk 3 – 4 évnél is idősebb, a kipufogó ellenőrzése már erősen javallott.

Miért fontos a kipufogó rendszer ellenőrzése?

A jól működő kipufogó rendszer nem csak a káros anyagok elvezetésére szolgál, elsődlegesen fontos a levegő és üzemanyag keverék pontos arányának biztosításában, és az üzemanyag fogyasztás optimalizálásában is szerepet játszik. Ebből is látható, hogy nagyon fontos, hogy ez az alkatrészcsoport mindig helyesen működjön, és helyes működés elképzelhetetlen a kipufogó rendszer ellenőrzése nélkül.

 

A kipufogórendszer főbb részei

Ha a motor felől kezdjük a felsorolást, akkor az első alkatrész:

a kipufogó leömlőcsonk, mely a motorhoz kapcsolódva összegyűjti és elvezeti a forró kipufogó gázt.

A fentebbi alkatrész a kipufogócsőbe torkollik, ez is csökkenti a motorban történő robbanások óriási zaját, és a flexibilis csőtagba csatlakozik.
A flexibilis csőtagtól ismét a kipufogócsőben halad tovább a még mindig nagyon forró kipufogógáz, és belevezetődik a gáz megtisztítását végző katalizátorba.
A katalizátorból tovább vezeti a kipufogócső a már jelentősen megtisztított kipufogó gázt, és belevezeti az első dobba, vagy más néven a középső dobba.
A középső (első) dobból pedig ugyancsak a kipufogócső a hátsó kipufogó dobba torkollik, majd innen már egy másik csövön a szabadba kerül a kipufogógáz.
Az első és hátsó dob fő funkciója a még mindig nagy erejű zaj olyan elviselhető szintre csökkentése, amellyel viszonylag komfortossá válik a közlekedés zaja.

Végezetül meg kell említeni a katalizátoron található lamda-szondát, mellyel a katalizátor hőmérsékletét szabályozzák, illetve a mért értékeknek megfelelően a lamda-szonda változtatni tudja a motorba kerülő levegő és üzemanyag keverék arányát.

Fontos még megemlíteni a dízel üzemű autók esetében a részecskeszűrőt, mely a lényegesen mérgezőbb kipufogógát kibocsátó dízel autók kipufogó gázát tisztítja, segítve ezzel a katalizátor munkáját.

 

A kipufogórendszer hibáit mihamarabb javítani szükséges!

Mivel az autó tulajdonosa maximum a kipufogó hangjának megváltozásából tudhatja, hogy valami elromlott, ha ez a hang nem változik, lehet semmit sem vesz észre az autós. Ezért is szükséges a kipufogó rendszer ellenőrzése bizonyos időközönként.

Egy meghibásodás sok minden más alkatrészre is káros befolyással lehet, legjobb esetben az autó csak többet fog fogyasztani és jobban szennyezi a környezetet. Egy idő után azonban a környező alkatrészek, főbb egységek, például a motor is túlterhelődhet, aminek javítása óriási költséggel járhat. Ha valamit, ezt nagyon megéri elkerülni.

 

Forrás: VAOL; https://www.vaol.hu/loero/sokan-elfeledkeznek-a-kipufogorendszer-ellenorzeserol-2671747/

Tartalomhoz tartozó címkék: kipufogók