Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

A kipufogó rendszerek

Evo autó - 2020. 08. 01. 00:00:00
A kipufogó rendszerek

A kipufogó rendszer fő feladata az égés termék továbbítása a szabadba, valamint a kiáramló gázok hangtompítása. Ehhez is, mint minden alkatrészhez az autóban mérnöki munka szükséges, mert meg kell tervezni, hogy hogyan nézzen ki, és hogyan legyen hangolva.

A kipufogó felépítése

 

A kipufogó rendszer a motor kipufogó torkától, egészen a kipufogó végig tart. Kezdetekben a kipufogó gázt úgy vezették el, hogy a kipufogó csonkról, ami egy gyűjtő cső összeterelték a gázt egy csőbe, majd beterelték a gázt egy dobba, és ki a szabadba. Ezeknek a rendszereknek igen hangos volt a működésük és persze nem voltak környezet kímélőek sem. A mai modern autókban már több alkatrészből áll egy ilyen rendszer, lássuk egyenként:

 

Kipufogó rendszer főbb elemei

 

Kipufogó torok

Ez az alkatrész arra hivatott, hogy összegyűjtse a kipufogó gázokat a motor valamennyi hengeréből. Azon modelleknél ahol soros motor van, ott egy leömlőt használnak, míg például a V motoroknál már 2 van elhelyezve.

 

Katalizátor

Előző cikkünkben már beszéltünk róla részletesen, itt max annyit jegyeznék meg, hogy lehet közvetlenül a leömlőben is, vagy a rezgéscsillapító után, ez típustól és kialakítástól függ.

 

Részecskeszűrő

A részecskeszűrő a modern diesel autókban van beépítve, és a káros anyag kibocsájtás másik nagy éllovasa. Ez minden esetben a kipufogógáz koromtartalmát hivatott összegyűjteni és adott időben semlegesíteni. Annyit érdemes tudni annak, akinek ilyen szűrő van a kocsijában, hogy ezt jobbára inkább autópálya használatára van kalibrálva, a városi életet nem szereti, ennek köszönhetően hamar eltömődik, és mehet a regenerálás.

 

Rezgéscsillapító

A kipufogó torok és a középső dob és/vagy katalizátor között szokták elhelyezni. Ez egy olyan kipufogó cső toldat, amely valamennyi mozgást enged a rendszerhez képes, és ezzel csillapítják a motor kipufogóra gyakorolt rezgéseit. Felépítését tekintve, belül harmonika alakú könnyen hajló fémszerkezet, melyet kívülről védőhálóval erősítenek meg. Ez az egyik legsűrűbben cserélt alkatrész.

 

Középső kipufogó dob

A kipufogórendszer első dobja, benne terelő lemezek segítségével lassítják a kipufogó gáz sebességét, ezáltal csökkentve a hanghatásokat.

 

Hátsó kipufogó dob

Tulajdonképpen ugyan olyan kialakítású, mint a középső dob, feladatát tekintve is ugyan ezeket lehet róla elmondani.

 

Kipufogó vég

Ez általában tuning boltokban kapható és csavarokkal lehet rögzíteni a kipufogó cső végére. Funkciója nincsen, csak az esztétikailag alkalmazzák.

 

Hő védő lemezek

Na, ezek azok az alkatrészek, amelyek azt segítik elő, hogy ne melegedjenek túl a kipufogó körül található elemek, mivel a kipufogó igen magas hőmérsékletre fel tud melegedni.

 

Lambda szonda

És természetesen a lambda szondáról sem feledkezhetünk meg, ami a katalizátorba van „beleszúrva”, hogy a tökéletes égéshez adjon kellő információt a motorvezérlésnek. Rossz hír hogy most már 2 szonda is van egy-egy autóban.

 

Felfüggesztő gumi

Majdnem kimaradt az az alkatrész, ami talán ugyan olyan fontos és sérülékenyebb elem, mint a kipufogó. Ezek a kipufogó felfüggesztő gumik. Ezeknek a segítségével függesztjük fel a karosszériához.

 

S hogy miért kell ehhez is komoly mérnöki munka?

A kipufogó mindazon által, hogy kipufogógáz kivezetésére szolgál, más funkciót is ellát. Nem hiába van a kis köbcentis, autón kisebb kipufogó, míg a nagyobb autón nagyobbak, miért nem gyártanak egyformát? A rendszernek egy fajta fojtást is el kell látnia, amivel a kipufogó gáz gyors kiáramlásával az autó teljesítményt veszítene. A motor működési elvében ugyebár úgy van, hogy a munkavégzés ütem alatt, amikor a dugattyú lefele halad és már éppen elér az aljára, akkor már minimálisan nyílik a kipufogó szelep, ez által segítve az égéstermék mihamarabbi elvezetését, de nem mindegy a sebessége, ugyanis ha túl gyorsan történik, akkor a munkaütem energiájának akár a fele is a kipufogón keresztül a szabadba áramolhat, ami fogyasztás növekedést és teljesítmény romlást okozhat.

 

Forrás: Evo autó; https://evoauto.hu/kipufogo

Tartalomhoz tartozó címkék: kipufogók